Co to znaczy szkoła? | Uczyć Się O Nauce 10

Uczyć Się O Nauce maj 10, 2020

Witajcie w Uczyć Się O Nauce - naszym cotygodniowym newsletterze o systemie edukacji i tym, jak można go zmienić na lepsze. Aby otrzymywać najnowsze wydania w swojej skrzynce odbiorczej, kliknij tutaj. (Uwaga: wiadomość potwierdzająca może wylądować w spamie - sprawdź również tam).

Szkoły i uczelnie cały czas są zamknięte. Mimo tego, że kilka tygodni temu minister edukacji zarzekał się, że szkoły zostaną otwarte 24 maja, trudno w to sporej części osób uwierzyć. Liczba zachorowań cały czas wzrasta - co prawda już wolniej niż wcześniej - ale cały czas nic nie zapowiada szybkiego końca epidemii. Dlatego idea powrotu do fizycznego miejsca zwanego "szkołą" wydaje się cały czas dość odległa.

Ten wyjątkowy okres namiesza w głowie niejednego ucznia i nauczyciela. Pytanie czym jest szkoła? Zacznie się rodzić w głowach coraz to większej ilości osób. Ci, którym z jakiegoś powodu standardowy rygor pracy nie odpowiadał zaczną szukać na nie odpowiedzi.

Co ciekawe, pojęcie tego, co w obecnych czasach określamy jako "szkoła" pojawiło się dość późno - dopiero podczas rewolucji industrialnej. Wcześniej, edukacji udzielali tutorzy pracujący w domu ucznia lub miejscach takich jak biblioteki, klasztory. Oczywiście, istniały takie wyjątkowe miejsca jak Akademia Platońska, czy później Likeon zwany Liceum. Były to jednak miejsca wyjątkowe, unikatowe i ekskluzywne. Masowa edukacja stała się masową dopiero wtedy, gdy było to konieczne.

W obecnych czasach w pewien sposób mamy szansę powrócić do tego starego modelu, gdzie większość nauki odbywa się w niezsynchronizowany sposób; uczniowie i nauczyciele pracuję głównie indywidualnie, spotykając się od czasu do czasu na konsultacje.

Nawet, gdy popularyzacja masowego szkolnictwa postępowała, cały czas istniała grupka osób, które uczyły się swoim tokiem na Edukacji Domowej - jakkolwiek ona wyglądała na przestrzeni lat. W 21 wieku ED zdobywa sukcesywnie na popularności zarówno dzięki wyższemu poziomowi edukacji rodziców (każdy może uczyć) jak i dostępowi do informacji (nauczyciel mniej potrzebny).

Do tego dochodzi boom technologi przesyłu informacji. Komunikacja jest prostsza niż kiedykolwiek wcześniej; możemy łączyć się z osobami z drugiej półkoli i rozmawiać z milisekundowym opóźnieniem.

Szkoła nie musi być fizycznym miejscem, w którym wszyscy robią te same rzeczy w tym samym momencie. Szkoła powinna być mentalnością wspierającą rozwój: czymś, co każdy nosi w swojej głowie, a nie fizycznym miejscem.

Może dzięki temu ludzie zaczęliby chcieć się uczyć?


Great! You've successfully subscribed.
Great! Next, complete checkout for full access.
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.