Nie widzę cię | Uczyć Się O Nauce 9

Uczyć Się O Nauce maj 03, 2020

Witajcie w Uczyć Się O Nauce - naszym cotygodniowym newsletterze o systemie edukacji i tym, jak można go zmienić na lepsze. Tym wydaniem wraca on po ponad miesięcznej przerwie. Aby otrzymywać najnowsze wydania w swojej skrzynce odbiorczej, kliknij tutaj. (Uwaga: wiadomość potwierdzająca może wylądować w spamie - sprawdź również tam).

Nie Widzę Cię

Przez ostatnie kilka tygodni, a wręcz, miesięcy, polskie szklnictwo przeszło ogromną transformację. Wszyscy z nas, którzy "siedzą" w edukacji, wiedzą jak to było: z dnia na dzień musieliśmy przenieść się na kompletnie nowe narzędzia, na kompletnie nowy tryb pracy, oraz zbudować nowy system nawyków związanych z nauką. Wielu z nas cały czas próbuje sobie z tym poradzić - zbudować system, który rzeczywiście działa.

Wydaje mi się, że jednym z największych "przeskoków" jakie przeszły przez nasz system edukacji w ciągu tego wyjątkowego okresu jest kontrola. A tak naprawdę to jej brak. Otóż, w "realnej" szkole nauczyciel ma dośc sporą kontrolę nad uczniem; nad tym, co robi, z kim przebywa, co widzi, czego nie widzi. W świecie pracy zdalnej takiej kontroli jest znacznie, znacznie mniej - jeśli w ogóle jeszcze ona istnieje. Obecnie, cała praca opiera się na zaufaniu.

Zaufanie jest kluczowym fundamentem dobrej edukacji. Nauczyciel musi ufać uczniowi, że jest on w stanie pracować bez nadzoru. Uczeń musi ufać nauczycielowi, że jego najważniejszym priorytetem jest dobro ucznia oraz sprawiedliwość między innymi.

Jednak takiego zaufania jest bardzo mało w szkołach. Nie twierdzę, że go nie ma totalnie - jest, ale stosunkowo mało. Na pewno mniej, niż powinno być.

Przez to, że nie ma zaufania - ponieważ nie było ono budowane przez ostatnie kilka lat, ani nie ma kontroli - ponieważ wszyscy musimy pracować z domu, następuje totalna panika. Nauczyciele panikują, bo mają poczucie tracenia kontroli nad swoimi uczniami. Nie mogą ich widzieć, nie mogą nad nimi panować. Uczniowie panikują, ponieważ z dnia na dzień coraz trudniej jest im znaleźć motywację do pracy. Brak nauczyciela pilnującego cały czas naszej nauki - co u sporej części osób jest jedynym lub głównym źródłem motywacji - powoduje strach. Egzaminy nie zostały odwołane; matura się odbędzie. Nikt oczywiście jeszcze nie wie jak (więcej stresu), ale ma się odbyć. Jakież niesamowicie polskie jest to podejście: Co, my nie damy rady?.

Ten wyjątkowy czas wyjawia największe "brudy" naszego systemu w bezlitosny sposób. Udowadnia, jak bardzo nieadekwatna do dzisiejszych czasów jest polska edukacja.

Udowadnia, że zmiana jest coraz bardziej konieczna.

Great! You've successfully subscribed.
Great! Next, complete checkout for full access.
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.