Oceny: represyjne narzędzie czy przydatny kwantyfikator? Część druga. | Uczyć Się O Nauce 5

Uczyć Się O Nauce mar 08, 2020

Witajcie w Uczyć Się O Nauce! Dzisiaj kontynuujemy temat z zeszłego tygodnia, gdzie rozmawialiśmy o ocenach oraz ich roli w naszym systemie edukacji.

Tak jak pisałem poprzednim razem, oceny bywają wykorzystywane przez nauczycieli jako narzędzie represji. Nauczyciel próbuje osiągnąć jakiś rezultat u ucznia i zmusza go do zrobienia zadania dokładnie w ten sposób, jaki sobie wymyślił właśnie poprzez ocenę. Nie zrobiłeś dokładnie tak, jak kazałem? Dwója. Często takie podejście zabija kreatywność i chęć podejmowania inicjatywy przez ucznia.

Skoro uczę się tylko dla nauczyciela i jego ocen, to po co mam się uczyć w ogóle?

Praca w ten sposób jest stosunkowo łatwa dla nauczyciela, ponieważ nie musi spędzać zbyt dużo czasu na sprawdzaniu i recenzowaniu pracy ucznia. Ma gotowy klucz, stworzony przez siebie lub kogoś innego, do którego porównuje to, co jego uczeń stworzył. Można powiedzieć, że porównuje unikatową pracę unikatowego ucznia do jakiegoś gotowego szablonu.

Trudno porównywać. Zwłaszcza, gdy w 32-osobowej klasie mamy osoby z całkowicie innymi zainteresowaniami, całkowicie innym sposobem myślenia i całkowicie innym patrzeniem na świat. Zrównanie ich wszystkich do jednego poziomu jest złe.

Jednak tak ciągle robimy. Kochamy oceny, bo są proste i pozwalają na szybki skalowanie systemu - a przynajmniej za to je kochaliśmy, gdy edukacja była czymś nowym. Teraz, każdy kończy przynajmniej liceum, a studia są bardzo popularne wśród społeczeństwa. A ilość osób nie rośnie w jakimś zabójczym tempie - w niektórych miejscach czy kategoriach nawet spada. Więc po co dalej trzymamy się systemu zbudowanego na idei szybkiej ekspansji i prostej adaptacji? Może nie jesteśmy w stanie zbudować czegoś lepszego? A może się tego boimy?

Wydaje mi się, że strach przed rewolucją edukacyjną jest czymś, co siedzi głęboko w kuratorach, dyrektorach i wielu nauczycielach. Szersza zmiana systemu edukacji - między innymi przeprojektowanie systemu ocen - wymaga dużej odwagi. Odwagi spróbowania czegoś nowego, co niekoniecznie zadziała od razu. Odwagi do wejścia w konstruktywny dialog z nauczycielami, uczniami i rodzicami.

Musimy szukać odważnych ludzi.

Great! You've successfully subscribed.
Great! Next, complete checkout for full access.
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.